perjantai 11. huhtikuuta 2008

Kona Dew Plussa kannettu kotiin





Niin siinä sitten kävi. Kävin koeajamassa ohikulkumatkalla Kona Dew Plussan muutaman kilometrin lenkillä. Fillari tuntui kaikin puolin herkältä. Positiivista oli kulkupuolen vauhdikas tuntu, mutta toisaalta myös ohjaus on aika äkkinäisen oloinen. Koeajoin myös lyhyemmän kaavan mukaan Gary Fisherin Wingran ja Trekin Sohon. Molemmat tuntuivat laiskemmilta kulkupuoleltaan, mutta ohjaus oli samalla rauhallisemman oloista. Itse asiassa tuo Soho oli erittäinkin miellyttävän oloinen pyörä ja geometria kaupunkikäyttöön erinomaisesti soveltuvan ohjaustangonkin osalta oli erittäin jees, mutta en mitenkään voinut oikeuttaa melkein tuplahintaa verrattuna Dew Plussaan, joten Dew tuli sitten poistettua liikkeestä. Tietenkin kaikki nuo pyörät tuntuivat hiton hyviltä, kun kylmiltään talven jäljiltä istui satulaan ja uutta pyörää sai alle. Kuitenkin vanha pyörä alkaa olemaan jo niin kehäraakki, ettei mikään ihme. Vaikeahan koeajon perusteella noista mitään on sanoa, kun ei ole mikään kilpapyöräilijän tuntuma kuitenkaan ja todelliset erot tulee esiin vasta kymmenien kilometrien ajamisen jälkeen.


Se mikä jäi vähän askarruttamaan on rungon koko. Tuo on nyt 56-senttinen ja etukäteen olin laskeskellut, että 175-senttinen varteni ja 81-senttinen jalanmittani olisi maantiepyörämitoituksella 53.46 - 55.32 runkokokoa. Veikkasin, että Dewn rungoissakin tuo 54 olisi oma kokoni. Liikkeessä ei kuitenkaan näyttänyt olevan 54-senttisiä Plussia jäljellä, joten tarjottiin tuo 56-senttinen koeajoon "se on just sopiva"-meiningillä. Eihän se pahalle tuntunut ja kun vielä runkogeometria on tuossa Dewssa sellainen, että runko on aika lyhyt, niin tuon 56-senttisen sentin pidempi runko on todnäk pitkässä juoksussa parempi valinta. Niin ainakin järkeilin. Kokeilin kyllä vielä lopuksi kylmätyypit 54-senttisestä perus-Dewsta eikä siinä sen pikakokeen perusteella hirveää eroa tuntunut olevan. Toisaalta sitten kun pääsin himaan, niin selailin Konan manuaalia (juu, manuaalejakin joku lukee ;)) ja siinä neuvottiin rungon korkeuden osalta kooksi vähintään 5 senttiä asvalttikäytössä väliä yläputkeen ja maastokäytössä 7,5 cm. Sheldon Brownin mietteitä lueskelin myös illan ratoksi ja siellä oli nyrkkisääntönä, että 1-3 tuumaa pitäisi olla väliä haaruksista putkeen, kun seisoo jalat maassa fillarin päällä. Noh, siinä sitten sovittelin kotosalla, että montako senttiä jää väliä ja se vähän riippuu, missä kohdassa seisoo, kun putki on sloupattu. Etuosassa kassit hankaa putkea, mutta takaosassa ei. Tähän tietenkin vaikuttaa vaatetuskin ja jos tulee fillaripöksyä hankittua, niin kassit nousee tenori-(/työmatkatempo? ;))-asentoon, jolloin ei ainakaan mitään ongelmaa pitäisi olla. Tietenkään mitään ongelmaa ei olisi myöskään, jos Kona myisi esim. vain neljän sentin välein pyöriä, mutta nyt kun on kahden sentin välein niin jäi vähän kaihertamaan, että mitä jos sittenkin se 54 olisi ollut se oikea. Noh, pitänee kokeilla heittää pidempi lenkki ja kuulostella sitten, että miltä tuntuu.

Olen lukenut paljon ihmisten mietteitä oikeasta runkokoosta ja se on hyvin pitkälti makuasia. Kunhan nyt jotenkin pystyy seisomaan fillarinsa päällä. Luulen, että henkkoht vaikuttaa sekin, kun on tullut viime vuodet ajettua maastofillarilla, niin siinä on tottunut matalaan vaakaputkeen ja nyt oudoksestaan hybridimäinen fillari tuntuukin oudon hirvimäisen korkealle 28-tuuman nakkeineen. Toisaalta tuollainen pienempi runko ja korkealle nostettu satula ja etunojaava asento näyttää aggressiivisemmalle. Nyt sopivalla satulan korkeudella stonga jää muutaman sentin (olikohan 6 - näyttää kyllä silmämääräisesti vähemmältä) korkeammalle kuin satula. Tuossa 54-senttisessä olisi ollut 2 senttiä matalampi ohjainputki (äh, tälle on joku oikeakin nimi, mutta pakenee nyt mielestä) ja tietty vaakaputki sen pari senttiä matalammalla. Kona antaa kyllä nettisivuillaan seisomakorkeudeksi 77,6 cm, joten välimatkaa jäisi 3,4 cm, joka ei nyt niin hirveästi poikkea suosituksesta. Mutta mutta...se 54-senttinen olisi ollut juuri oikea koko tuon mukaan. Noh, ehkä parempi fillari alla kuin mahdollisesti kuukausitolkulla tilauksessa, jotta saisi juuri sopivan kokoisen. Pitää myöhemmin lisäillä kuvia omien mittojeni mukaan säädetystä fillaristani.

Stongaahan tuossa saa laskettua 1,5 cm, jos poistaa välistä välilevyt ja jos stemmin kääntää nurinpäin niin saadaan jo kunnon köyryasento. Ehkä parempikin noin, että saa sitten vapaasti säätää ainakin stongan riittävän korkealle, kun kaupunkipyörähän tuo Dew suhteellisen korkean ajoasennon omaavana tarkoitus on ollakin. Flickeristä tsekkailin muiden kuvia Dewsta ja näytti olevan monella tyylillä säädettyä konkelia. Osalla stonga hiukan korkeammalla verrattuna satulaan (kuten minulla), osalla vielä korkeammalla ja sitten osalla perse pystyssä eli satula vähintään 10 senttiä korkeammalla kuin stonga. No, makuja on monenlaisia. Mutta olishan se niin pirun urheilullisen ja katu-uskottavan näköistä ajaa perse pystyssä! Aikaisemmassa maastopyörässäni ehkä onkin vähän rasittava ollut se makaava asento, jossa stonga on ollut samassa tasossa satulan kanssa. Käy käsien päälle pidemmässä ajossa. Nousukahvat ovat auttaneet siinä kyllä pirusti pidemmillä lenkeillä.

Aloinkin heti miettimään ohjauksen modifiointia. Nousukahvat on yksi vaihtoehto (monipuolistamaan otevalikoimaa pidemmässä ajossa) ja toinen on sarvimallinen stonga. Katselin jo valmiiksi ChainReactionCyclesin stongavalikoimaa ja erittäin todnäk tulee lisättyä omaan tilaukseeni (tarkoitus joka tapauksessa tilata kohtapuoliin järeintä mahdollista Kryptoniteä (jota ei Suomesta tunnu saavan mistään) varkaiden kiusaksi ja Brooksin penkkiä yms. sälää
). Tilausta jarruttaa oikeastaan vielä se, että en tiedä tilaanko kengät samalla vai saako ne Suomesta. Jos huomenna on kiva keli ja jos muuten vain ehdin, niin ajattelin polkaista koeajelunomaisesti Puotinharjun Bike Planettiin tsekkaamaan Adidaksen valikoimat.
Lukkopolkimet (toispuoleiset Shimanon A530:t) tulikin jo hankittua fillarin kanssa samalla.
Bike Planetissa voisi samalla katsella pöksyvalikoimaakin.

Ai, että kun ketuttaa, ettei ole mitään muistikuvaa mihin olen fillarini mittarin laittanut. Viimeinen muistikuva siitä on, että se oli kiinni telineessään kellarissa olevassa fillarissa enkä mitenkään muista, että olenko sen siitä napannut mukaani himaan vai onko joku muu sen napannut pyörästäni kellarissa tai jonkun kaupan edessä. Onneksi ChainReactionCyclesissä tuo VDOn C2 on varsin edullinen. Samalla ajattelinkin siitä laittaa langattoman version, johon saa myöhemmin lisättyä kadenssianturinkin heittämällä. Ylipäänsä olen ollut tuohon VDOn mittariin hyvin tyytyväinen. Pari-kolme kautta se taisi ehtiä olla käytössä.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Kappas! Otankin siis tuon Dr. Dewn 54cm rungolla! Kiitos.

Pjoijjoijjoing.