maanantai 14. heinäkuuta 2008

Asennusta odotellessa

Postipekka kävi aikaisin aamulla ja toi paketin. Onneksi satuin olemaan paikalla, kun summeri rämähti. Täytyy sanoa, että pidän kyllä enemmän niistä kuljetusfirmoista, jotka soittavat etukäteen ja kysyvät onko paikalla, milloin ja missä. No, ehkä tuokin olisi soitellut, jos en olisi sattunut olemaan paikalla.

Vajaa kuusi päivää tilauksesta kesti kuljetus. Parcel Forcen kuljetusseuranta kertoi, että paketti jumittaa lähetyskeskuksessa aina vaan ja meinasi jo hermo mennä, mutta tulipa se sitten itsekseenkin perille.

Giro Xen Matt White Digi Camo Brooks B17 Special Copper Saddle Green Brooks B17 Special Copper Saddle Green Brooks Maintenance Kit VDO Cytec C3

Kypärä näyttää luonnossa paremmalle kuin kuvissa, joita olin netissä nähnyt! Hopeanomainen kiilto kuultaa valkeassa värissä. Julkiset pahoitteluni suurelle suomalaiselle urheilukauppaketjulle, jonka myymälässä kävin sovittamassa Xeniä. Vaikka mielelläni tukisinkin suomalaista kauppaa, niin en mitenkään voinut hyväksyä yli 160 euron hintaa potasta, jonka sain tilattua nykykurssilla noin 95 euron pintaan Englannista. Positiivista oli myös se, että tuolta sai kaikkia värejä, kun Suomen päässä liikkeessä oli tasan kahta väriä (tummanruskea ja tummanvihreä) esillä. Kerran on osunut silmään Sörnäisten rantatiellä joku jamppa vastaava valkoinen Xen päässä.

Vaikka musta onkin aina muotia, niin päädyin valkoiseen väriin niinkin tylsästä syystä, että se erottuu ehkä helpoiten liikenteen seassa. Musta ja muut suomalaisten suosiossa olevat värit (harmaa, ruskea, ylipäänsä kaikki mitkä ei vain vahingossakaan erotu tapetista) ovat omiaan, jos haluaa piiloutua liikennevirtaan. Neon-keltainenhan olisi ollut turvallisin valinta, jos sellainen olisi saatavilla ja JOS haluaisin itsekään pistää sen värisen potan päähäni. ;) On tuo valkoinen digikuvio ihan makea muutenkin. Oikeastaan armeijatermein tuo onkin kutakuinkin "urban camo". Joten se siitä erottuvuudesta. ;)

Tärkein syy juuri Giro Xenin valitsemiseksi oli sen turvallisuustekijät muiltakin osin. Potta on varsin pyöreä muodoltaan (ei teräviä kulmia takaraivollakaan), joten se liukuu mahdollisessa onnettomuustilanteessa paremmin asfalttia vasten. Suoraan sanoen yllättyin myös miten hyvin se tuntui heti istuvan kaupassa sovittaessa päähäni. Nettikirjoittelujen perusteella ajattelin, että ehkä Girot eivät ylipäänsä sovi hirveän hyvin päänmuodolleni. Sovitin toista pääkypäräehdokasta Bell Varianttia (Bellin vastine Xenille) ja istuvuus oli selkeästi huonompi (minulle). Pääni on siis selvästikin Giron mitoitukselle sopiva. Syytä pitää mielessäni seuraavaakin kypärääni ostaessa.

Xen edustaa maastomallistoa ja oikeastaan aloitti tuon pallomaisemman muodon tulemisen. Nyt monilla valmistajilla on kilpailevia vastaavia malleja. Vielä muutama vuosi sitten merkittävin trendi oli vauhdikkaan näköiset, mutta teräväkulmaiset kypärät. Itse asiassa tämän vuoden Ranskan ympäriajossa on pistänyt silmään se, että maantiepuolellakin suuntaus näyttäisi taas olevan pyöreämpien muotojen maailmaan. Vaikea sanoa, onko kyseessä vain markkinoinnillisista lähtökohdista tapahtuvaa tuotteiden vanhentamista vai ihan aidosti pyrkimys turvallisempiin kypäriin. Paljon hyvää tietoa kypäristä ja niiden turvallisuudesta Bicycle Helmet Safety Institute:n sivuilla. Kannattaa tutustua, jos aihe kiinnostaa.

En halua mennä keskustelupalstojen ikiaiheeseen lisääkö kypärä oikeasti turvallisuutta ja vähentääkö se vammoja, mutta oma käsitykseni on se, ettei siitä ainakaan haittaa voi olla. Ihminen on hauras olento ja täällä eletään vain kerran. Kaverin auton takatolppaan osunut teekkari säilyi hengissä / aivovammatta todennäköisesti (lommon syvyydestä päätellen) vain päässään olleen kypärän ansiosta. Pitäisikin joskus ottaa siitä lommosta kuva tänne todisteeksi iskun voimasta. ;)

Ai että, kun Brooksin B17 Special -nahkasatula huokuu vanhan ajan meininkiä. :) Vihreä väri osoittautui lähes mustaksi, mutta kirkkaassa valossa vihreys tulee esiin. Hyvin syvä 'British racing green', jos jotenkin pitäisi kuvailla. Kupariset taotut niitit ja satulan kiskot näyttävät upeilta. Tekee jo tässä vaiheessa mieli sanoa, että tämä on niitä asioita, joissa vanha tuntuu pesevän pussillisen uusia. Parempi, ettei enempää hehkuta vielä ennen kuin näkee kumpi lopulta antaa periksi - satula vai mies. ;) Pitää vielä perehtyä nahkasatulan hoitoon ja suorittaa sen ensimmäinen voitelu niin pääsee asennuspuuhiin.

Ei kommentteja: